Jesteś tutaj:
Informatyka
Ogólne kryteria ocen z informatyki:
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- · Posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania informatyki w danej klasie;
- · Prowadzi samodzielną i twórczą działalność rozwijającą własne uzdolnienia;
- · Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe
- · Wykonuje prace na konkursy informatyczne;
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- · Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania informatyki;
- · Sprawnie komunikuje się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego i w pełni wykorzystuje jego możliwości;
- · Swobodnie posługuje się omawianym oprogramowaniem użytkowym, umiejętnie dobiera je do wykonywanych zadań;
- · Dobrze zna pojęcia informatyczne, występujące w programie nauczania i swobodnie je stosuje;
- · Posiadaną wiedzę informatyczną stosuje w zadaniach praktycznych i teoretycznych;
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- · Posiadła niepełny zakres wiedzy i umiejętności z informatyki określonych programem nauczania w danej klasie;
- · Poprawnie stosuje nabyte wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowych zadania teoretycznych i praktyczne;
- · Poprawnie posługuje się omawianym oprogramowaniem użytkowym;
- · Umiejętnie korzysta z pomocy wszelakich środków masowego przekazu
- · Zakres jego wiadomości przekracza wymagania zawarte w podstawie programowej.
- · Sprawnie komunikuje się z systemem operacyjnym;
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- · Opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania informatyki na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych;
- · Rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności i przy pomocy nauczyciela;
- · Stosuje zdobytą wiedzę do celów poznawczych i teoretycznych pod kierunkiem nauczycieli;
- · Umie komunikować się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego;
- · Umie uruchomić omawiane oprogramowanie użytkowe;
- · Popełnia liczne błędy merytoryczne;
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- · Posiada braki w opanowaniu podstawy programowej informatyki, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z informatyki;
- · Rozumie pytania i polecenia;
- · Zna pojęcia informatyczne występujące w materiale nauczania;
- · Wie, czym zajmuje się informatyka i jakie programy użytkowe są omawiane;
- · Poprawnie uruchamia komputer i omawiane programy użytkowe;
- · Potrafi zastosować omawiane wiadomości do wykonania bardzo prostych czynności;
- · Popełnia liczne błędy merytoryczne;
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- · Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, a braki te uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy w zakresie tego przedmiotu;
- · Nie zna pojęć informatycznych występujących w programie nauczania;
- · Nie potrafi zastosować nabytych wiadomości do zadań praktycznych;
- · Nie rozumie poleceń i pytań;
- · Nie wie, czym zajmuję się informatyka i nie wie, jakie są jej metody;
- · Nie potrafi uruchomić omawianego programu użytkowego;
- · Nie potrafi komunikować się z systemem operacyjnym;
- · W wypowiedziach popełnia liczne błędy merytoryczne;
Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie
Na zajęciach informatyki, uczeń jest oceniany w następujących obszarach:
- Aktywność w czasie zajęć;
- Stopień opanowania wiadomości i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania informatyki oraz wymagań programowych;
- Przygotowanie do zajęć- posiadanie zeszytu;
- Udział w konkursach;
- Umiejętność pracy w zespole;
Podstawa ustalenia oceny
Oceny osiągnięć uczniów w wymienionych wyżej obszarach dokonuje się na podstawie:
- Wyników bieżących sprawdzianów teoretycznych i praktycznych;
- Odpowiedzi ucznia w rozmowie z nauczycielem;
- Obserwacji działań ucznia w trakcie zajęć;
- Analiza samodzielnie wykonanych prac (program komputerowy, referat, prezentacja, praca zaliczeniowa)
mgr inż. Marzena Tworek