Plastyka
KRYTERIA OCEN KONCOWOROCZNYCH Z PLASTYKI W KL. IV - VI
USTALENIA WSTĘPNE :
1. Wiadomości i umiejętności uczniów będą sprawdzane i oceniane za:
- prace plastyczne wykonane na lekcjach plastyki
- wypowiedzi ustne
- przygotowanie do lekcji ( materiały, przybory, podręczniki, zeszyt) wg. ustaleń nauczyciela
- udział w konkursach plastycznych
- prace dodatkowe
2. Uczeń może być nieprzygotowany do lekcji 2 razy w semestrze.
Fakt nieprzygotowania musi zgłosić nauczycielowi przed rozpoczęciem lekcji.
3. Każde następne nieprzygotowanie skutkuje cząstkową oceną niedostateczną.
4. Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną w terminie i trybie ustalonym przez nauczyciela.
KRYTERIA OCEN KOŃCOWYCH Z PLASTYKI W KL. IV
NA STOPIEŃ BARDZO DOBRY
* uczeń potrafi dokonać podziału barw na podstawowe i pochodne, ciepłe i zimne, czyste i złamane oraz kontrastowe. Potrafi je zastosować w określonych działaniach plastycznych.
* zna takie pojęcia i terminy plastyczne jak : faktura, rytm, kształt
* umie dostrzegać i stosować w praktyce zasady kompozycji zachowując logikę wypowiedzi plastycznej.
* w rysunkach z natury i wyobraźni potrafi w pełni wykorzystać możliwości
wyrazowe kreski.
* rozróżnia dziedziny plastyki ( architektura, rzeźba, grafika, malarstwo, sztuka
użytkowa) .
* potrafi w sposób celowy stosować w pracy poznane środki plastyczne.
* w ćwiczeniach plastycznych stosuje pomysłowe rozwiązania.
NA STOPIEŃ DOBRY
* uczeń rozróżnia kolory zimne i ciepłe, podstawowe i pochodne .
( czyste i złamane) , potrafi je stosować w działaniach plastycznych.
* zna pojęcie faktury i rytmu, kształtu.
* zna zasady kompozycji - statyka, dynamika, równowaga i symetria.
* rozróżnia dziedziny plastyki.
* potrafi celowo stosować poznane środki plastycznego wyrazu.
* starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne.
NA STOPIEŃ DOSTATECZNY
* uczeń umie dokonać częściowego podziału barw.
* posiada fragmentaryczne wiadomości z wiedzy o sztuce.
* zna tylko niektóre pojęcia plastyczne np. faktura, rytm, kształt.
* potrafi stosować poznane techniki plastyczne wg. typowych wzorców.
NA STOPIEŃ DOPUSZCZAJĄCY
* posiada znacznie ograniczone i wyrywkowe wiadomości o barwie i podstawowych
pojęciach plastycznych
* prace plastyczne wykonuje niestarannie i w sposób niepełny.
* środki wyrazu stosowane nieprawidłowo i przypadkowo.
NA STOPIEŃ NIEDOSTATECZNY
* uczeń nie spełnia kryteriów na ocenę dopuszczającą oraz nie przejawia żadnego zainteresowania przedmiotem. Ćwiczenia plastyczne wykonuje niechlujnie lub wcale.
KRYTERIA OCEN KOŃCOWOROCZNYCH Z PLASTYKI W KL.V
NA STOPIEŃ BARDZO DOBRY
* uczeń posiada wiadomości o barwach objęte programem i umie je twórczo
wykorzystywać w działaniach plastycznych.
* rozróżnia i uwzględnia w praktyce takie pojęcia z zakresu kompozycji jak :
kontrast, proporcje, równowaga.
* pojmuje rolę i funkcję sztuki w życiu człowieka i jego otoczenia.
* zna omawiane zagadnienia z zakresu historii sztuki ( od prehistorii przez starożytność
do sztuki starochrześcijańskiej).
* w pracach plastycznych potrafi w twórczy sposób przedstawić temat i zastosować
odpowiednie środki wyrazu.
NA STOPIEŃ DOBRY
* uczeń posiada określone wiadomości dotyczące barw i potrafi je wykorzystać w działaniu.
* zna i rozumie wybrane zagadnienia plastyczne: kontrast, proporcje, równowaga.
* zna wybrane zagadnienia wiedzy o sztuce.
* na lekcjach plastyki przejawia aktywność .
* prace plastyczne zachowują logikę i typowe rozwiązania.
NA STOPIEŃ DOSTATECZNY
* uczeń posiada fragmentaryczną znajomość omawianych zagadnień z wiedzy o sztuce.
* posługuje się prostymi technikami plastycznymi w sposób bierny i schematyczny.
* na lekcjach plastyki nie przejawia większej aktywności .
* średnie zainteresowanie przedmiotem.
NA STOPIEŃ DOPUSZCZAJĄCY
* posiada spore luki w wiadomościach o barwie i podstawowych pojęciach plastycznych.
* znajomość omawianych zagadnień z zakresu sztuki minimalna.
* prace plastyczne niestaranne.
* bierna postawa na lekcjach plastyki.
NA STOPIEŃ NIEDOSTATECZNY
* uczeń nie spełnia kryteriów na stopień dopuszczający i nie wykazuje żadnego
zainteresowania przedmiotem.
* prace plastyczne wykonuje niechlujnie lub nie wykonuje ich wcale.
KRYTERIA OCEN KOŃCOWOROCZNYCH Z PLASTYKI W KL. VI
NA STOPIEŃ BARDZO DOBRY
* uczeń potrafi przedstawić przestrzeń na płaszczyźnie przy pomocy różnych środków plastycznego wyrazu stosując oryginalne pomysły.
* umie zaprojektować i wykonać płaskie i przestrzenne formy dekoracyjne.
* zna elementarne kryteria analizy dzieła sztuki.
* bierze aktywny udział w lekcjach plastyki .
* posiada pełną wiedzę o wybranych zagadnieniach historii sztuki od średniowiecza do renesansu.
* w ćwiczeniach plastycznych stosuje oryginalne pomysły i własna interpretację.
* zna twórczość wybranych artystów malarzy.
* zna zabytki swojego miasta i regionu.
* potrafi korzystać ze słowników i książek o sztuce.
NA STOPIEŃ DOBRY
* uczeń potrafi przedstawić przestrzeń na płaszczyźnie stosując typowe rozwiązania.
* potrafi wykonać proste formy dekoracyjne.
* zna wybrane zagadnienia z wiedzy o sztuce z różnych epok od średniowiecza do renesansu.
* zna nazwiska i dzieła najwybitniejszych twórców.
* prace plastyczne wykonuje starannie i estetycznie zachowując logikę wypowiedzi
oraz typowe rozwiązania.
* zna zabytki swojego miasta i regionu.
NA STOPIEŃ DOSTATECZNY
* uczeń zna niektóre rodzaje perspektywy .
* potrafi wykonać proste formy dekoracyjne.
* zna zabytki swojego miasta i regionu.
* posiada znacznie ograniczone wiadomości o sztuce ( od średniowiecza do renesansu).
* w działaniach plastycznych zachowuje bierny sposób odtwarzania.
* portali wymienić nazwiska niektórych artystów malarzy.
NA STOPIEŃ DOPUSZCZAJĄCY
* uczeń posiada duże luki w wiadomościach objętych programem.
* potrafi wykonać proste formy dekoracyjne bez wykorzystania własnych pomysłów.
* prace plastyczne wykonuje niestarannie przypadkowo wykorzystując pojedyncze środki wyrazu.
NA STOPIEŃ NIEDOSTATECZNY
* uczeń nie spełnia kryteriów na ocenę dopuszczającą.
* luki w wiadomościach objętych programem trudne do uzupełnienia.
* całkowity brak zainteresowania przedmiotem.
KRYTERIA OCENY NA STOPIEŃ CELUJĄCY W KLASACH IV - VI
* uczeń spełnia kryteria wymagane na ocenę bardzo dobrą w danej klasie .
* jego wiedza wykracza poza wymagania programu.
* bierze udział w konkursach plastycznych szkolnych, regionalnych i ogólnopolskich.
* wykonuje prace dodatkowe min 4 w semestrze
* w swoich działaniach plastycznych wyróżnia się szczególną aktywnością i kreatywnością.
* przejawia ogólne i zauważalne zainteresowanie sztuką.
* bierze udział w zajęciach koła plastycznego.