Technika
ZAJĘCIA TECHNICZNE
I. PODSTAWY PRAWNE DO TWORZENIA SYSTEMU OCENIANIA
- Rozporządzenia MEN z dnia 21.03.2001r. (Dz. U. z 2001r. Nr 29, poz. 3232) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
- Rozporządzenie MEN z dnia 26.02.2002r. (Dz. U. z 2002r. Nr 51, poz. 458) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
- Rozporządzenie MEN z dnia 19.02.2002r. (Dz. U. z 2002r. Nr 23, poz. 225) w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
- Wewnątrzszkolny System Oceniania.
II. CELE OCENIANIA
1. Rozpoznanie poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności wynikających z programu nauczania.
2. Informuje ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie w stosunku do wymagań programowych.
3. Pomaga uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
4. Motywuje ucznia do dalszej pracy.
5. Informuje o skuteczności wybranych metod uczenia się.
6. Informuje o jakości pracy związanej ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności.
7. Dostarcza rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia, efektywności procesu nauczania i uczenia się, wkładzie uczniów w pracę nad własnym rozwojem.
8. Pomaga w wystawianiu ocen.
9. Umożliwia doskonalenie nauczycielowi organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
10. Kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji technicznej.
11. Sprawdzenie umiejętności posługiwania się wiedzą techniczną w sytuacjach typowych i problemowych.
III. OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE
Na lekcjach techniki nauczyciel oceniając ucznia uwzględnia:
- osiągnięcia dydaktyczne ucznia,
- poczynione postępy w wiadomościach i umiejętnościach,
- aktywność w czasie lekcji,
- ćwiczenia praktyczne,
- aktywność twórczą – rozwiązywanie stawianych problemów, stosowanie wiedzy technicznej do formułowania wniosków,
- staranność, dokładność i estetykę wykonywanych zadań,
- prawidłowość stosowanych norm technicznych.
- przygotowanie do zajęć i zaangażowanie
Kryteria oceny uczniów uwzględniają:
- przestrzeganie przepisów BHP,
- przestrzeganie przepisów i zasad w ruchu drogowym,
- organizację miejsca pracy,
- czystość i estetykę,
- samodzielność w rozwiązywaniu zadań i stawianych problemów,
- inwencję twórczą,
- dobór i wybór zadań na miarę możliwości ucznia,
- oryginalność rozwiązań technicznych,
- życzliwość wobec koleżanek lub kolegów mniej uzdolnionych technicznie,
- współdziałanie w zespole uczniowskim,
- umiejętność korzystania z informacji technicznej, literatury technicznej, encyklopedii i innych zasobów wiedzy,
- poczucie odpowiedzialności za wykonaną pracę.
IV. PODSTAWOWE ZASADY OCENIANIA
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
2. Ocena semestralna nie jest średnią arytmetyczną uzyskanych przez ucznia ocen w ciągu semestru.
3. Przy ocenianiu końcoworocznym pod uwagę bierze się stopnie cząstkowe z drugiego półrocza i ocenę z pierwszego semestru.
skala ocen:
- dopuszczający (2) – otrzymuje uczeń, który opanował około 50% treści nauczania zawartych na poziomie podstawowym,
- dostateczny (3) – otrzymuje uczeń, który opanował około 75% treści nauczania zawartych na poziomie podstawowym,
- dobry (4) – otrzymuje uczeń, który zaliczył poziom podstawowy oraz 50% treści nauczania zawartych w poziomie ponadpodstawowym,
- bardzo dobry (5) – otrzymuje uczeń, który zaliczył poziom podstawowy oraz 75% poziomu ponadpodstawowego.
- celujący (6) – otrzymuje uczeń, który swoją wiedzą potrafi rozwiązać zadanie wykraczające poza obowiązujące wymagania programowe, i otrzymał ocenę bdb z poziomu ponadpodstawowego.
7. Uczniowie posiadają:
- zeszyt przedmiotowy,
- przybory kreślarskie,
- arkusze rysunkowe (czyste kartki formatu A4).
- materiały do wykonania zadań praktycznych
V. WYMAGANIA WOBEC UCZNIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- inicjuje akcje wykraczające poza ramy programowe,
- sporządza materiały pomocne przy prowadzeniu lekcji z własnej inicjatywy,
- jego wiedza wykracza poza materiał omawiany na lekcji,
- posługuje się bardzo bogatym słownictwem,
- wykonuje prace dodatkowe min.4 w semestrze
- wypełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- ma pomysły i chętnie się nimi dzieli,
- pobudza innych do aktywności,
- przejmuje inicjatywę innych i ją realizuje,
- zna i rozumie wszystkie pojęcia wprowadzone na lekcji,
- zna i rozumie wszystkie zagadnienia poruszane na lekcji,
- potrafi samodzielnie argumentować swoje zdanie, stosując wielkość i różnorodność argumentów,
- w sposób jasny i precyzyjny prezentuje swoje myśli,
- dostrzega i formułuje problemy samodzielnie,
- samodzielnie tworzy uogólnienia i wyciąga wnioski,
- skutecznie stosuje zdobytą wiedzę w praktycznym działaniu,
- właściwie stosuje normy techniczne, szczególnie w rysunku technicznym.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- czynnie uczestniczy w lekcji,
- wykonuje polecenia nauczyciela,
- zna i rozumie większość pojęć,
- zna i rozumie większość zagadnień poruszanych na lekcji,
- potrafi samodzielni: znaleźć argument uzasadniający swoją wypowiedź; opisać sytuację problemową; wnioskować; stosować zdobytą wiedzę w praktyce,
- rysunek techniczny nie budzi zastrzeżeń.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- współpracuje z grupą w realizacji zadania przy wsparciu kolegów i nauczyciela,
- zna i rozumie podstawowe pojęcia,
- zna i rozumie podstawowe zagadnienia omawiane na lekcji,
- pod kierunkiem nauczyciela potrafi: podać argument uzasadniający zdanie; czasami prezentować swoje myśli; opisać sytuację problemową; zastosować zdobytą wiedzę, odwzorowując poprzednie doświadczenia,
- wykonuje proste rysunki techniczne.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- jest biernym uczestnikiem zajęć i nie przeszkadza w ich prowadzeniu,
- przy pomocy nauczyciela potrafi wyjaśnić znaczenie najprostszych pojęć,
- w minimalnym stopniu opanował zagadnienia poruszane na lekcji,
- przy dużej pomocy nauczyciela potrafi: odtworzyć argumenty podane przez innych; odwzorować zaprezentowane przez innych praktyczne zastosowania wiedzy; wykonać prosty, nieskomplikowany rysunek techniczny,
- nie zawsze stosuje normy techniczne.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie włącza się w realizację zadań,
- przeszkadza innym w pracy,
- blokuje aktywność innych – np. ośmiesza innych,
- nie zna podstawowych pojęć,
- nie opanował w stopniu minimalnym zagadnień poruszanych na lekcji,
- nawet przy dużej pomocy nauczyciela nie potrafi: powtórzyć użytego przez innych argumentu; opisać sytuacji problemowych; odwzorować zaprezentowanych przez innych praktycznych zastosowań wiedzy; wykonać prostych rysunków technicznych,
- nie wykonuje ćwiczeń zadanych jako praca domowa.
Skala ocen
1. Uczniowie na lekcjach techniki mogą otrzymywać następujące oceny: celującą (6), bardzo dobrą (5), dobrą (4), dostateczną (3), dopuszczającą (2), niedostateczną (1).
2. Do wymienionych ocen (poza celującą) mogą być dopisane znaki + lub -.
VI. FORMY SPRAWDZANIA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI PRZEZ UCZNIÓW
1. Kartkówki – prace pisemne niekoniecznie zapowiedziane, sprawdzające wiedzę z trzech ostatnich lekcji, trwające 10 – 15 minut.
2. Odpowiedzi ustne – sprawdzające wiedzę z trzech ostatnich lekcji; mogą być połączone z posługiwaniem się przyrządami, rozpoznawaniem elementów elektronicznych, wykonywaniem nieskomplikowanych technicznych obliczeń.
3. Praca na lekcji – (indywidualna lub w grupie) polegająca na wykonaniu zadań dotyczących omawianych kwestii na zajęciach.
4. Prace domowe – przy ich ocenianiu nauczyciel bierze pod uwagę poprawność technicznego wykonania i estetykę pracy.
5. Przygotowanie do zajęć