Religia
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
NA RELIGII W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2
IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W ZIĘBICACH
KLASY IV
ROK SZKOLNY 2011/2012
Opracowała katechetka: mgr Renata Ziółkowska
ELEMENTY WCHODZĄCE W ZAKRE OCENY Z RELIGII:
- Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
- Zainteresowanie przedmiotem.
- Stosunek do przedmiotu.
- Pilność i systematyczność.
- Umiejętność zastosowania poznawanych wiadomości w życiu.
- Postawa ucznia.
OCENIE PODLEGAJĄ:
- Pisemne prace kontrolne dwa razy w ciągu semestru, obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne, zapowiedziane co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, sprawdzane przez nauczyciela do dwóch tygodni. Ponadto kartkówki; zakres ich materiału nie może obejmować więcej niż trzy jednostki lekcyjne, które nauczyciel sprawdza w ciągu tygodnia. Nauczyciel nie musi zapowiadać kartkówki, ale może to uczynić. Prace pisemne są do wglądu uczniów, uczniów rodziców na ich zapotrzebowanie.
- Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału obejmujące zakres trzech jednostek lekcyjnych.
- Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia.
- Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa, kontrolowana na bieżąco.
- Pacierz: ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
- Zeszyt: sprawdzany według ustaleń nauczyciela; przynajmniej jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu. Nauczyciel zastrzega sobie prawo zebrania zeszytów do sprawdzenia bez wcześniejszego uprzedzenia w trakcie semestru. Raz w semestrze uczeń otrzymuje ocenę cyfrową za prowadzenie zeszytu.
- Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.
- Pilność, systematyczność, umiejętności, osiągnięcia zapisywane w postaci „+” lub „-‘’. Uczeń po zdobyciu trzech „+” otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a po osiągnięciu trzech „-‘’ – ocenę niedostateczną.
- O przedmiotowym systemie oceniania i kryteriach oceniania na religii uczniowie zapoznawani są na początku każdego roku szkolnego i własnoręcznym podpisem potwierdzają ten fakt.
- KONTARKT Z UCZNIEM
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości według znanych kryteriów.
2. Sprawdziany są obowiązkowe:
- Ich termin zapowiedziany jest co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem
(dokonany wpis w dzienniku informujący) i podany jest zakres sprawdzanych
umiejętności i wiedzy.
- Sprawdzian poprzedzony jest lekcją powtórzeniową.
- Przed rozpoczęciem sprawdzianu uczniowie znają zasady oceniania.
- Sprawdzone i ocenione sprawdziany i kartkówki po rozdaniu uczniom są
omawiane, poprawę rozpoczyna się od najsłabiej napisanego punktu.
- Uczeń nieobecny na sprawdzianie powinien go napisać w ciągu dwóch tygodni od
dnia powrotu do szkoły.
- Ocena niedostateczna, którą uczeń otrzymał ze sprawdzianu zostaje wpisana do
dziennika.
- Każdy sprawdzian, kartkówkę uczeń ma prawo poprawić w ciągu jednego tygodnia
od daty jej otrzymania. Uczeń poprawia pracę tylko raz.
- Sprawdzian lub kartkówkę uczeń poprawia na zajęciach konsultingowych, które
nauczyciel prowadzi raz w tygodniu.
- Przy ocenianiu pracy poprawkowej stosowane są takie same kryteria. Do dziennika
zostaje wpisana ocena pozytywna obok wcześniejszej oceny niedostatecznej.
Ocena niedostateczna nie może być skreślona, jednak za ocenę ostateczną nauczyciel
uznaje ocenę poprawioną.
- Kartkówki mogą obejmować materiał z trzech ostatnich tematów. Nie muszą być
zapowiadane i jeżeli uczeń nie wyraża chęci poprawy to nie poprawia.
3. Po dłuższej nieobecności (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany
przez tydzień.
4. Uczeń ma prawo skorzystać z pomocy nauczyciela, aby uzupełnić zaległy materiał
realizowany podczas jego nieobecności w szkole.
5. Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów
zaliczeniowych.
6. Każda zadana praca domowa jest przez nauczyciela sprawdzona, jednak nie musi
być oceniona.
7. Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.
8. Zadawane prace domowe są o różnym stopniu trudności, nauczyciel bierze pod
uwagę uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
9. Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić brak przygotowania do lekcji (brak zeszytu, katechizmu, zadania domowego); w dzienniku jest to zaznaczone kropką; trzecia kropka powoduje wpis oceny niedostatecznej. Nie dotyczy to jednak sprawdzianów.
-
Nie przygotowanie uczeń ma obowiązek zgłosić przed lekcją.
-
W przypadku, gdy uczeń przeszkadza w prowadzeniu lekcji, nie uważa i nie potrafi udzielić odpowiedzi na zadane pytanie, nauczyciel ma prawo wpisać
„-‘’ w rubryce „Aktywność”.
II. ZA CO BĘDĘ OCENIAĆ ?
OCENIE PODLEGAJĄ:
- wiadomości: sprawdziany
kartkówki
odpowiedzi ustne
znajomość podstawowych prawd wiary
prace domowe
- postawa: praca w grupach
praca samodzielna
aktywność na lekcji
przygotowanie do lekcji
prowadzenie zeszytu przedmiotowego (ocenie podlega
ortografia, pismo, systematyczność zapisu daty,
numeru katechezy, tematu i notatki)
pilność, systematyczność, umiejętności
uczniowie ze stwierdzoną dysgrafią i dysortografią nie podlegają ocenie za ortografię, pismo
- prace dodatkowe: aktywne uczestnictwo w życiu małych grup
formacyjnych np. służba ołtarza, schola dziecięca,
koła religijne – ocena cząstkowa celująca (6),
ponadto nauczyciel wpisuje punkty dodatnie za
zadania dodatkowe,
udział w konkursach religijnych – ocena
cząstkowa celująca (6),
zaangażowanie w prace pozalekcyjne np. montaże
sceniczne, redagowanie gazetek – ocena cząstkowa
celująca (6)
wykonanie pomocy religijnych – ocena cząstkowa
celująca (6)
przygotowanie dodatkowych wiadomości
dotyczących tematu lekcji – ocena cząstkowa
celująca (6)
przygotowanie prezentacji multimedialnej o
tematyce religijnej – ocena cząstkowa celująca (6)
OBSZARY AKTYWNOŚCI | CZĘSTOTLIWOŚĆ POMIARU W SEMESTRZE | SPOSÓB POMIARU |
Sprawdziany | co najmniej 2 razy | ocena cyfrowa |
Kartkówki | według uznania n-la | ocena cyfrowa |
Odpowiedzi ustne | na bieżąco | ocena cyfrowa |
Podstawowe prawdy wiary | na bieżąco | ocena cyfrowa |
Prace domowe | na bieżąco: co najmniej 2 razy na ocenę | „+”i „.” na bieżąco co najmniej 2 razy ocena cyfrowa |
Praca samodzielna | na bieżąco | „+” i „.” na bieżąco |
Aktywność na lekcji | na bieżąco | 3 „+” ocena bdb (5) |
Przygotowanie do lekcji | na bieżąco | „.”, jeśli uczeń nie ma kropki może otrzymać ocenę bdb (5) |
Prowadzenie zeszytu | 1 raz kompleksowo | 1 raz ocena cyfrowa |
Prace dodatkowe | na bieżąco | ocena cząstkowa w rubryce „ dodatkowe” |
III. JAK BĘDĘ OCENIAĆ ?
- Wiadomości ucznia nauczyciel ocenia na bieżąco oceną cyfrową, którą wpisuje do dziennika.
- W ocenianiu nauczyciel stosuje zasady oceniania zgodnie z WSO i kryteriami na lekcjach religii.
- Za trzy „+” uczeń otrzymuje ocenę bdb (5), za trzy „-‘’ uczeń otrzymuje ocenę nast. (1).
- W ciągu semestru uczeń powinien zdobyć ocenę cząstkową z każdego obszaru. Jeśli jej nie otrzyma, w dzienniku pozostaje puste miejsce.
- Nauczyciel nie ocenia za udział w niedzielnej Mszy świętej.
IV. JAK WYSTAWIĘ OCENĘ PÓŁROCZNĄ
I KOŃCOWOROCZNĄ ?
- Ocena półroczna i końcoworoczna wynika z osiągnięć, którymi
uczeń wykazał się w ciągu semestru.
- Nauczyciel może wystawić ocenę półroczną i końcoworoczną na podstawie nie mniej niż 4 ocen cząstkowych (ze sprawdzianu, zadania domowego, odpowiedzi ustnej, kartkówki). Dobrze byłoby, aby uczeń ocen tych zdobył więcej.
Opracowała katechetka:
mgr Renata Ziółkowska