zał. 1 - Arkusz samooceny nauczyciela
Zał. nr 1
do Regulaminu oceny pracy nauczyciela
Arkusz samooceny nauczyciela
I. Wykorzystanie książek, zeszytów i zeszytów do ćwiczeń.
- Jaki procent moich uczniów systematycznie przynosi książki i zeszyty?
……………………………………………………………………………………………………………………………...............
- Jak postępuję z uczniami, którzy nie przynieśli ze sobą książek i zeszytów?
…………………………………………………………………………………………………………………………….………….………………………………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy mają oni książki i zeszyty na następnej lekcji?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy zeszyty przedmiotowe i zeszyty ćwiczeń zostały uzupełnione?
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy wymagam, aby zeszyty były prowadzone w określony sposób?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Jak są one prowadzone?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Jaki charakter mają moje uwagi w zeszytach?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy jestem „na bieżąco” z ocenianiem zadań domowych i zeszytów?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy stosuję konsekwentną politykę oceniania? W jaki sposób?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
II. Pilność
- Czy uczniowie przychodzą na moje zajęcia punktualnie?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Jak postępuję ze spóźnialskimi?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy klasa rozumie cel lekcji i wie, jak zamierzamy go osiągnąć? W jaki sposób to sprawdzam?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy w pełni wykorzystuję cały czas lekcji?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy uczniowie dobrze wykorzystują czas przeznaczony na pracę grupową/indywidualną podczas lekcji?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy uczniowie słuchają, gdy udzielam wyjaśnień? W jaki sposób to osiągam?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy pracujemy do dzwonka?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy uczniowie zaczynają się pakować przed końcem lekcji albo zanim ich o to poproszę?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
III. Efektywność wykorzystania planów wynikowych
- Czy dokonuję ewaluacji swoich planów nauczania? Kiedy? W jaki sposób?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy moje plany w pełni obejmują program przedmiotu?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Skąd wiem, że uczniowie osiągają pożądany poziom?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- W jaki sposób to oceniam?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy znam koncepcję pracy zespołu klasowego i czy realizuję ją w praktyce np. w odniesieniu do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych itd.? W jaki sposób ją realizuję?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
IV. Ciągłość i postęp
- Co biorę pod uwagę, planując zajęcia z daną grupą uczniów? W jaki sposób wykorzystuję ich wiedzę i umiejętności rozwinięte podczas poprzedniej lekcji?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy planując lekcję biorę pod uwagę trudności/oceny, jakie wystąpiły podczas poprzedniej lekcji? W jaki sposób to wykorzystuję?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
V. Jakość planowania zajęć
- Czy planuję zajęcia z uczniami? W jaki sposób?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy moje lekcje mają sprecyzowane cele?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy są one dosyć jasne i osiągalne?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy występuje związek celów obecnych zajęć z poprzednimi lekcjami?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy przemyślałem/am proponowane uczniom działania praktyczne, na przykład charakter przewidywanych trudności, niezbędne pomoce naukowe?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Skąd wiem, że moje cele zostały osiągnięte?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
VI. Jakość nauczania
- Czy stosuję różnorodne techniki nauczania podczas lekcji? Jakie?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy zdaję sobie sprawę z faktu, że niektóre zabiegi przyniosły korzystne skutki, a inne nie? W jaki sposób modyfikuję swoje postępowanie?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Co robię, aby sprawnie kierować przebiegiem lekcji? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy moje wyjaśnienia są klarowne? Skąd o tym wiem?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy nawiązany z uczniami dialog oceniam jako: bardzo dobry, dobry, zadowalający, niezadowalający? Dlaczego tak uważam?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Co biorę pod uwagę, zadając pracę domową?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- W jaki sposób dostosowuję zadania i ćwiczenia odpowiednio do możliwości i doświadczenia uczniów?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
VII. Techniki (metody) nauczania
- Jakimi technikami nauczania się posługuję?
- ……………………………………………………………………………………………………....................................
- ……………………………………………………………………………………………………………………………………
- ……………………………………………………………………………………………………………………………………
- ……………………………………………………………………………………………………………………………………
VIII. Tok lekcji
- Z jakich części składają się moje lekcje?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
IX. Urozmaicenie
- Jakich rozmaitych form aktywności doświadczają uczniowie podczas lekcji?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy w serii lekcji planuję różnorodne formy aktywności uczniów, czy też polegam tylko na jednej z nich?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
X. Indywidualizacja
- Czy umożliwiam wybór zadań/aktywności, aby zapewnić osiągnięcie odpowiednich celów przez wszystkich uczniów? W jaki sposób to robię?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy zapewniam właściwy zestaw pomocy dla wszystkich? Podać przykład.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy różnicuję zadania na sprawdzianach, testach i pracach klasowych w zależności od możliwości uczniów? W jaki sposób?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Proszę podać przykład zadania domowego zróżnicowanego w zależności od możliwości i poziomu uczniów?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
XI. Pomoce dydaktyczne
- Z jakich pomocy dydaktycznych korzystam?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy są one łatwo dostępne dla moich uczniów?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy poziom zdolności uczniów umożliwia im efektywne wykorzystanie pomocy dydaktycznych? Podać przykłady.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy zestaw pomocy, z którego korzystam pozwala na realizację podstawy programowej?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy wykorzystuję je właściwie? Podąć dwa przykłady wykorzystania odpowiednich pomocy na konkretnej lekcji.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
XII. Osiągnięcia moich uczniów w ostatnich dwóch latach.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………. …………………………………
(miejscowość, data) (podpis)