zał.1 - Arkusz samooceny nauczyciela wychowania fizycznego.
Zał. nr 1
do Regulaminu oceny pracy nauczyciela
Arkusz samooceny nauczyciela wychowania fizycznego
I. Wykorzystanie sprzętu sportowego. Przygotowanie uczniów do zajęć.
- Jaki procent moich uczniów systematycznie przynosi ustalony strój sportowy?
……………………………………………………………………………………………………………………………...............
- Czy wymagam, aby uczniowie przynosili określony strój sportowy? Jeżeli tak, to jakie to są wymagania?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Jak postępuję z uczniami, którzy nie przynieśli ze sobą stroju sportowego?
…………………………………………………………………………………………………………………………….………….………………………………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy mają oni strój na następnej lekcji?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Jaki procent moich uczniów systematycznie ćwiczy na lekcjach wychowania fizycznego?
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- W jaki sposób postępuję z uczniami, którzy nie ćwiczą na danej lekcji?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- W jaki sposób wykorzystuję dostępny sprzęt sportowy?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy dostępny sprzęt pozwala na realizację podstawy programowej? Jeżeli nie, to proszę wskazać przyczyny.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy stosuję konsekwentną politykę oceniania? W jaki sposób?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
II. Pilność
- Czy moje klasy przychodzą punktualnie?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Jak postępuję ze spóźnialskimi?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy klasa rozumie cel lekcji i wie, jak zamierzam go osiągnąć? W jaki sposób to sprawdzam?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy w pełni wykorzystuję cały czas lekcji?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy uczniowie dobrze wykorzystują czas przeznaczony na pracę grupową/indywidualną podczas lekcji?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy uczniowie słuchają, gdy udzielam wyjaśnień? W jaki sposób to osiągam?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
III. Efektywność wykorzystania planów wynikowych
- Czy dokonuję ewaluacji swoich planów nauczania? W jaki sposób?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy moje plany w pełni obejmują program przedmiotu?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Skąd wiem, że uczniowie osiągają pożądany poziom?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- W jaki sposób to oceniam?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy znam koncepcję pracy zespołu klasowego i czy realizuję ją w praktyce np. w odniesieniu do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, o potrzebach zdrowotnych, itd.? W jaki sposób ją realizuję?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
IV. Ciągłość i postęp
- Co biorę pod uwagę, planując zajęcia z daną grupą uczniów?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy planując lekcję biorę pod uwagę trudności/oceny, jakie wystąpiły podczas poprzedniej lekcji? W jaki sposób to wykorzystuję?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
V. Jakość planowania zajęć
- Czy planuję zajęcia z uczniami? W jaki sposób?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy moje lekcje mają sprecyzowane cele?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy są one dosyć jasne i osiągalne?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy występuje związek celów obecnych zajęć z poprzednimi lekcjami?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy przemyślałem proponowane uczniom działania praktyczne, na przykład charakter przewidywanych trudności, niezbędne pomoce naukowe?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Skąd wiem, że moje cele zostały osiągnięte?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
VI. Jakość nauczania
- Czy stosuję różnorodne techniki prowadzenia zajęć? Jakie?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy zdaję sobie sprawę z faktu, że niektóre zabiegi przyniosły korzystne skutki, a inne nie? W jaki sposób modyfikuję swoje postępowanie?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Co robię, aby sprawnie kierować przebiegiem lekcji?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy moje wyjaśnienia są klarowne? Skąd o tym wiem?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy nawiązany z uczniami dialog oceniam jako: bardzo dobry, dobry, zadowalający, niezadowalający? Dlaczego tak uważam?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- W jaki sposób dostosowuję ćwiczenia odpowiednio do możliwości uczniów?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
VII. Tok lekcji
- Z jakich części składają się moje lekcje?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
VIII. Urozmaicenie
- Jakich rozmaitych form aktywności doświadczają uczniowie podczas lekcji?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy w serii lekcji planuję różnorodne formy aktywności uczniów, czy też polegam tylko na jednej z nich?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
IX. Indywidualizacja
- Czy umożliwiam wybór zadań/aktywności, aby zapewnić osiągnięcie odpowiednich celów przez wszystkich uczniów? W jaki sposób to robię?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy zapewniam właściwy zestaw pomocy dla wszystkich?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy różnicuję zadania, ćwiczenia w zależności od możliwości uczniów? W jaki sposób?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
X. Pomoce dydaktyczne (sprzęt)
- Z jakich pomocy dydaktycznych/sprzętu korzystam?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy są one łatwo dostępne dla moich uczniów?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy poziom zdolności/umiejętności uczniów umożliwia im efektywne wykorzystanie pomocy dydaktycznych/sprzętu?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy zestaw pomocy, z którego korzystam pozwala na realizację podstawy programowej?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy wykorzystuję je właściwie?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
XI. Osiągnięcia moich uczniów w ostatnich dwóch latach
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………. …………………………………
(miejscowość, data) (podpis)